Ekşi Elmalar: Hayat inatlaştıklarımızı bir şekilde tekrar karşımıza çıkarır

Hayat inatlaştıklarımızı bir şekilde tekrar karşımıza çıkarır. Bu belki de tüm ipleri ele alamayacağımızı ve her şeyi kontrol etmenin mümkün olmadığını anlamamız içindir.

Bir hikaye sizi etkiliyorsa gerçek hayata dayalı olduğunu öğrenince daha da etkilenirsiniz. Biz de Ekşi Elmalar filminin gerçek bir hikayeye dayandığını duymuştuk ama izledikten sonra araştırınca Yılmaz Erdoğan’ın annesinin babasından esinlendiğini öğrendik.

eksi_elmalar-1

Filmin ana karakterlerinden Aziz (Yılmaz Erdoğan) Hakkari’nin ileri gelenlerinden ve o zamanlar bile Hakkari’ye teleferik yaptırmayı düşünmüş biri. Ayrıca inatçı, kendine güvenen ve dediğim dedik biri. Biz de Gaziantepli olduğumuz için sert ve kararlı erkek figürleri bize yabancı değil. Yine de bu film aslında erkek egemen bir filmdense kadın odaklı bir film. Yılmaz Erdoğan’ın yazdığı kadın karakterler çarşıya çıkamasalar da, okula içlerinden biri yollanmış da olsa ve evin tüm yükü omuzlarında da olsa hala güçlü, istediklerini bilen ve harekete geçen kadınlar.

(Bu noktadan sonra filmden detaylar içerdiğini belirtmek isteriz.)

Türkan’ın (Songül Öden) bütün kısıtlamalara rağmen evlenmek istediği Servet’le (Caner Cindoruk) mektuplaşması ve babasını ikna edecek kişiyi getirmesi, Muazzez’in (Farah Zeynep Abdullah) Özgür (Şükrü Özyıldız) yardımıyla sonunda okumayı öğrenmesi, Safiye’nin (Şükran Ovalı) hayalini kurduğu denizi görmeyi başarması ve dahası denizin yanında Antalya’ya taşınarak hayalinin ötesini gerçekleştirmesi hep kadını güçlendiren ögeler.

EksiElmalar
Bunların yanı sıra aslında çok sanatsal bir film. Öyle sahneler var ki, resim olarak bile kalsalar uzun uzun incelemeleri yapılabilir. Ziraatçi Hatip (Fatih Artman) ağlayarak yayladan dönerken ardından bakan Safiye sahnesi örnek olarak verebiliriz. En çok akılda kalan sahnelerden biri de Antalya’daki eve gelen Hatip’in yıllar sonra tekrar Safiye ile karşılaşması. Bu kadar duygu yoğunluklu bir sahneyi bu kadar sessiz, az diyologlu ve müziksiz göstermesi zıtlığı duygu yoğunluğunu iyice artırıyor. Safiye’nin koltuğun ucuna ilişmesi ve kocasının gelip Hatip’le Safiye’nin arasına oturması filmin en güzel dramatik ironisi. Oyunculuklar zaten çok iyi ama özellikle Hatip’in ne yapacağını bilemez çekingen hali çok gerçek. Yan gözle Safiye’nin kocasına baktığı an kısa ama o an adeta Safiye kimle evlenmiş diye içinden geçirdiğini görüyoruz.

Aziz’in dönüşümü bizim ona hislerimizin evrilmesine neden oluyor. İşine ve hayallerine bu kadar bağlı olan bir insan hayat istediği gibi gitmeyince gerçeklerden vazgeçerek unutmayı seçiyor belki. Kontrolcü tutumunun azizliğine uğruyor. Hakkari’de “Ağaçlar da insanlar gibidir, uysallaştıracaksın” derken bütün elma ağaçlarını aşılayan Aziz bir tane bile ekşi elma kalmasına tahammül edemeyerek aşı tutmayan o ağacı kestirecek kadar inatçı ve dediğim dedik bir adam. Hatip ise Aziz’i tam zıt karakteri. Tedirgin, utangaç, daha akışa güvenen biri. Yani aslında Aziz Hamit’e “Sen bana benzemiyorsun, bu yüzden kızımı vermem” derken doğruyu söylüyor. Hamit gerçekten de Aziz’e benzemiyor ama bu kızını vermemek için geçerli bir neden mi?

Hayat bu, gün geliyor Hamit Aziz ve Muazzez’i evine davet ettiğinde elma ağaçlarını gösteriyor. Hatip Aziz’e “Sizin bahçenizde, kestiğiniz son ağacın fidanından” derken sıra sıra ekşi gelişmiş elma ağaçlarını görüyoruz. Aziz’i eski hayatından devam eden tek şey o uysallaştıramadığı için tahammül edemediği ekşi elmalar oluyor. Devam ettiren kişi de kendine hiç benzemeyen Hamit. Muazzez ve Özgür’ün de yine bir elma ağacının önünde karşılaşmaları elma imgesini iyice güçlendiriyor. Hikayedeki dairesellik vurgulanıyor.

Film bittiğinde Yılmaz Erdoğan’ın sadece oyunculuğuna değil kalemine de hayran olduk. Karakterlerin ve hikayenin ne kadar gerçek olduğunu merak etmemek mümkün değil.

İyi seyirler,

Öykü

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s